Wlz aanvragen: stappenplan
Wetgeving & financiën
Zorg & ondersteuning
26-01-2024
5 min
Wil je een Wlz indicatie aanvragen, bijvoorbeeld omdat de gemeente aangeeft dat dit voorliggend is? Of omdat je huisarts aangeeft dat dit noodzakelijk is? In dit artikel nemen we je mee in de stappen die je moet zetten om de aanvraag voor een indicatie te doen.
Dit artikel is een aanvulling op het artikel Hoe werkt de Wet Langdurige Zorg; wil je volledig geïnformeerd zijn dan raden we je aan dat eerst te lezen.
1. Wlz-check en oriëntatie eigen bijdrage
Via de site van het CIZ kunt je een test doen of je naaste wel in aanmerking zal komen voor een Wlz indicatie. Hier kun je geen recht aan ontlenen, maar het geeft wel aan of een aanvraag doen zin heeft: Wlz check
Daarnaast is het verstandig na te gaan hoe hoog een eigen bijdrage zou kunnen uitvallen via de site van het CAK.
2. De aanvraag doen
Er is zowel digitaal als op papier een formulier dat je kan invullen. Een aanvraag indienen kun je digitaal doen via de site van het CIZ. Het is handig het papieren formulier uit te draaien, zodat het duidelijk is welke gegevens nodig zijn en die verzameld kunnen worden.
Zorg altijd voor een recente medische verklaring en zorgplan van specialist of wijkverpleegkundige. Onder punt 11 staat vermeld wat nodig is. Meestal zijn praktijken van specialisten hierop wel ingesteld, geef altijd aan dat je het document nodig hebt voor een Wlz aanvraag.
Het is aan te raden om een dagbeschrijving te maken van de situatie van je naaste, met uitleg welke problemen op de slechtste momenten optreden.
Let op!
Let op: Een wettelijk vertegenwoordiger is een curator, mentor of een persoon die via een notaris gemachtigd is. Of een ouder of voogd met gezag voor kinderen jonger dan 18 jaar. Behalve voor kinderen onder 18 jaar moeten hiervoor bewijzen worden meegestuurd. Dat kan de rechtelijke uitspraak of een levenstestament of notariële volmacht zijn.
Het is mogelijk de aanvraag via een casemanager of wijkverpleegkundige te laten verlopen. Zij hebben aanvraagprogramma dat direct met het CIZ communiceert, waardoor indicatietrajecten mogelijk soepeler verlopen. Overleg met je zorgverlener of dit in jullie geval ook een optie is.
Wanneer je naaste in een instelling verblijft, bijvoorbeeld voor revalidatie, en daar blijkt dat een opname in een verpleeginstelling blijvend nodig is, kunnen zij de indicatie aanvraag ook verzorgen. Vraag altijd een kopie of uitdraai van de aanvraag en vraag om uitleg over de aanvraag, het is belangrijk dat je hier ook als mantelzorger bij betrokken bent!
3. Aanvraag volgen via MijnOverheid
Geef duidelijk aan of je post digitaal of per post wil ontvangen en naar wie moet worden gecommuniceerd. Wanneer je digitale post wil lezen moet je inloggen via DigiD.
4. Contact met het CIZ
Mocht bij de aanvraag nog iets niet helemaal duidelijk zijn, of wanneer een document ontbreekt, zal het CIZ met de contactpersoon contact opnemen.
Als de aanvraag compleet is, wordt een afspraak gemaakt voor een gesprek.
5. Het onderzoek
Naar aanleiding van de aanvraag zal een (beeld)bel of fysieke afspraak worden gemaakt. Een consulent komt dan op bezoek bij je naaste om de situatie te bespreken. Het is altijd verstandig om hier als naaste bij aanwezig te zijn. Er mag ook een zorgverlener, zoals casemanager bij aanwezig zijn.
Tip:
Tip: veel oudere mensen vinden het vervelend om te vertellen dat het niet goed met ze gaat en zullen zich soms beter voordoen dan ze zijn. Dat is heel natuurlijk, maar in zo’n gesprek niet handig. Leg daarom vooraf aan je naaste uit dat het niet erg is om te vertellen hoe het echt gaat, dat er geen oordeel over ze geveld wordt, maar alleen wordt bekeken hoe de zorg het best geregeld kan worden.
Naar aanleiding van het gesprek en het dossier zal een arts van het CIZ of medisch adviseur een besluit nemen. Mogelijk nemen zij contact op met de behandelaar van je naaste om medische vragen te stellen. Hiervoor geeft je naaste in de aanvraag toestemming.
6. Indicatiebesluit
Het CIZ neemt normaal binnen 6 weken een besluit. Aan het einde van het jaar kan het druk zijn en kunnen wachttijden langer oplopen. Het besluit moet je altijd schriftelijk ontvangen, meestal wordt het ook mondeling toegelicht.
Tip:
Tip: bewaar de brief met het besluit altijd in de administratie van je naaste. Hier kan door het zorgkantoor of door de zorginstantie om worden gevraagd.
Op het indicatiebesluit staat ook de indicatie die is afgegeven. Hier zal bijvoorbeeld door een zorginstelling naar worden gevraagd. Door de afgegeven indicatie komt een budget beschikbaar dat voor zorg kan worden ingezet.
7. Zorg regelen
Tijdens de aanvraag hebben jullie al aangegeven hoe je de zorg denkt in te zetten, na het afgeven van de indicatie kun je het ook daadwerkelijk gaan regelen. Zie onze andere artikel over hoe je de zorg kan regelen.
8. Eigen bijdrage
De eigen bijdrage wordt, afhankelijk van het gekozen pakket (verblijf, VPT, MPT, PGB) vanzelf door het CAK in rekening gebracht.
Let op!
Als je, bijvoorbeeld in een overgangssituatie naar een verblijf in een verpleeghuis, minder dan 20 uur zorg per maand inzet met een MPT, wordt een minimale eigen bijdrage van € 28,60 per maand gerekend.
Zoals je kan lezen, komt er veel kijken bij het doen van een aanvraag voor de Wlz. Vaak kun je hulp krijgen van een wijkverpleegkundige. Ook bij de Hulplijn kunnen we je verder helpen bij het doen van de aanvraag. Neem gerust contact op om hierover eens te overleggen.