Hoe vraag je Wmo aan - een stappenplan
Zorg & ondersteuning
31-07-2024
3 min
Wil je Wmo aanvragen? Dat doe je bij het Wmo-loket van je gemeente. Volg gewoon onderstaande stappen.
Tip:
Soms gebruiken gemeenten een andere naam voor deze afdeling. Zoek op de website van de gemeente eventueel ook naar ‘zorg’ of ‘ondersteuning’.
Stap 1
Jij: Je maakt melding bij het Wmo-loket
Je maakt melding bij het Wmo-loket van het feit dat je graag hulp en/of ondersteuning zou willen voor een ouder, kind of goede vriend. Dit kan in de meeste gemeenten online of telefonisch. Klik hier voor de Wmo Wegwijzer, om direct naar het loket in jouw woonplaats te gaan. Je kunt ervoor kiezen om een persoonlijk plan met je aanvraag mee te sturen, waarin je toelicht welke problemen je ervaart, wat je al gedaan hebt om dit op te lossen en hoe je denkt dat de gemeente je kan helpen.
Stap 1B
Jij: Overweeg of je hulp in natura wilt ontvangen of hulp via een PGB
Je kunt in overleg met de gemeente vragen om hulp via een PGB (persoonsgebonden budget). Hulp in natura wordt aangeboden door een zorgverlener of instelling waarmee de gemeente afspraken heeft gemaakt. PGB staat voor het persoonsgebonden budget waarmee je zelf de benodigde zorg kunt inkopen. Lees hier meer over PGB aanvragen.
Let op!
Er is geen lijst met voorzieningen waar je ‘recht’ op hebt: de gemeente moet weliswaar meedenken over een oplossing voor jouw probleem, maar kan je ook verwijzen naar een algemene voorziening (dat is een voorziening die voor alle burgers beschikbaar is). Het kan helpen om in de melding of in het persoonlijke plan uitgebreid toe te lichten waarom je aan een specifieke oplossing denkt. Bijvoorbeeld een pas voor een deeltaxi in plaats van het gebruik van het OV of professionele hulp. Dit heet ook wel ‘maatwerkvoorziening’. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Zorg er dus voor dat je hier van tevoren goed over nadenkt, samen met degene die de zorg nodig heeft.
Stap 2
Gemeente: De gemeente plant het keukentafelgesprek
De gemeente onderzoekt de persoonlijke situatie van de zorgontvanger en maakt binnen 6 weken een afspraak voor een ‘keukentafelgesprek’ (dat is daadwerkelijk de officiële term hiervoor). Tijdens dat gesprek kijken jullie samen wat er nodig is om het probleem op te lossen. Daarbij houdt de gemeente rekening met wat iemand zelf kan doen, en waar familie of naasten onderdeel kunnen uitmaken van de oplossing.
Stap 3
Gemeente: De gemeente stuurt een verslag en doet een schriftelijk voorstel
De gemeente stuurt je een verslag toe van het keukentafelgesprek, met daarin een voorstel voor mogelijke stappen. Er zijn twee smaken: óf er wordt verwezen naar algemene voorzieningen aangeboden óf het gaat om maatwerk zoals het toekennen van huishoudelijke hulp, een traplift, etc.. Ga je akkoord met het voorstel? Dan laat je de zorgontvanger ondertekenen en stuur je het voorstel terug.
Stap 4
Jij: Je gaat (samen met degene voor wie je zorgt) akkoord met het verslag en het voorstel
Het getekende verslag van het keukentafel gesprek wordt teruggestuurd en daarmee wordt de officiele aanvraag voor ondersteuning ingediend bij de gemeente.
Let op!
Als je het niet eens bent met het verslag dan is het belangrijk het verslag wél te tekenen, maar daarbij aan te geven dat je niet akkoord gaat met de voorgestelde oplossing. Je kunt namelijk niet in bezwaar gaan tegen het verslag, pas als de aanvraag ofiicieel in behandeling is genomen en de gemeente een beslissing heeft genomen, kun je in bezwaar gaan tegen de beslissing.
Stap 5
Gemeente: De gemeente neemt beslissing
Nadat jij getekend hebt, heeft de gemeente heeft 14 dagen tijd om tot een definitieve beslissing te komen welke voorzieningen worden aangeboden, wanneer en in welke vorm. Dit wijkt normaal gesproken niet af van wat in het verslag is beschreven. Met de officiele beslissing (is een beschikking) wordt de hulp in gezet of volgt een pgb procedure.
Houd er rekening mee dat er soms een wachtlijst is voor bijvoorbeeld huishoudelijke hulp en de daadwerkelijke hulp dus nog langer op zich kan laten wachten.
Stap 6
Jij: Maak afspraken met de zorgverlener
Wanneer het proces is afgerond is het verstandig contact op te nemen met de gekozen of aangewezen zorgverlener om de praktische afspraken te plannen.
Let op!
Degene die hulp ontvangt, betaalt voor de Wmo een eigen bijdrage; in 2024 is dat maximaal € 20,60.