Alle artikelen

Gesprek met de medewerker

werkgever
werk en mantelzorg
Voor werkgevers
30-06-2023
4 min
article background

Wanneer je van een medewerker hoort dat hij zorgt voor een naaste, is het verstandig hier aandacht aan te geven. Houd er hierbij rekening mee, dat de medewerker je er niet over hoeft te vertellen, dat werkt net zo als bij ziekte.

Planning en voorbereiding

Nodig de medewerker uit en leg uit dat je in dit gesprek graag wil verkennen hoe je haar als werkgever kan bijstaan.

Informeer je bij HR of via de Hulplijn van Zorggenoot (085 401 68 67) over de mogelijkheden om de medewerker te helpen. Vaak is trouwens een goed gesprek over de situatie voor de medewerker al voldoende.

Kijk de workshop video’s om inzicht te krijgen in de impact die mantelzorg op je medewerker kan hebben.

Huidige situatie

Vraag aan je medewerker niet rechtstreeks naar mantelzorgtaken. Een mantelzorger noemt zichzelf meestal niet zo, en realiseert zich lang niet altijd welke taken er allemaal worden gedaan

Vraag de medewerker de mantelzorgtest (EDIZ) in te vullen. Deze vindt je ook bij deze artikelen. De test geeft een indicatie van de belasting die de medewerker ervaart.

Je kunt de volgende vragen stellen:

  • hoe ziet een gemiddelde dag/week er voor je uit;

  • wat doe je voor je naaste en wanneer;

  • waarvan krijg je energie op het werk en buiten het werk;

  • waar loop je momenteel het meest tegenaan in het combineren van werk en mantelzorg?

Gewenste situatie

Mantelzorgers kunnen zich gevangen voelen in een situatie. Als leidinggevende kun je natuurlijk niet de situatie anders maken, maar je kan we meedenken in oplossingen.

Voor veel mantelzorgers is werk een plek waar ze zichzelf kunnen zijn in plaats van de verzorger van hun naaste. Minder werken is dus niet altijd gewenst. Begrip leidt wel in heel veel gevallen tot verlichting van de druk. Ook is het belangrijk dat de medewerker voelt dat ze in een noodsituatie kan rekenen op een meedenkend, luisterend oor.

Vaak ervaren mantelzorgers een vraagverlegenheid. Dit wil zeggen dat ze zichzelf wegcijferen en niet goed durven te vragen om oplossingen. Stel je daarom open op en vraag door.

Vraag over de gewenste situatie bijvoorbeeld:

  • als er geen beperkingen waren: hoe zou de ideale situatie eruit zien?

  • waar dacht je zelf aan?

  • wat kan je helpen in je privé omgeving?

  • wat kan je helpen in je werk omgeving?

  • zijn er anderen die kunnen helpen en hoe zou dat er dan uitzien?

Oplossingen – afronding

Als werkgever zijn er een aantal zaken die je kan inzetten, afhankelijk van de functie van de medewerker:

  • zorgverlof;

  • aangepaste roosters;

  • aangepaste werkplek;

  • thuiswerk;

  • ondersteuning door een buddy/collega;

  • hulp via de Hulplijn van Zorggenoot.

Onderzoek heeft uitgewezen dat de wetenschap dat een oplossing kan worden ingezet en dat er begrip is voor de situatie voor de meeste mantelzorgers al voldoende is. Wees dan ook niet bang dat de medewerker op grote schaal een beroep zal doen op verlof bijvoorbeeld.

Het is belangrijk goed vast te leggen wat er is besproken. Dit zorgt er voor dat er continuïteit is in de ondersteuning van de medewerker. Overleg met HR hierover hoe dit er het best uit kan zien.

De Hulplijn van Zorggenoot is er voor de medewerker. Wij kunnen helpen de situatie in kaart te brengen en denken mee over hulp die mogelijk is voor de medewerker, via zorgorganisaties bijvoorbeeld. Vaak is er veel meer mogelijk dan vooraf bij mantelzorgers bekend is.