Alle artikelen
Ervaringen met Zorggenoot: Freek hielp zijn medewerker bij de zorg voor zijn moeder

Freek vertelt: “Zo kende ik Ton eigenlijk niet, hij was al jaren een hele betrouwbare fijne collega.” Ton werkt als installatiemonteur dagelijks op locatie bij klanten. Freek merkte dat Ton minder begon te functioneren. Hij kwam regelmatig te laat bij de klant, en er kwamen klachten binnen, dat hij veel aan het bellen was onder werktijd. Reden voor een gesprek, want in het verleden waren er nooit klachten over Ton.
Ton vertelde tijdens dit gesprek schoorvoetend dat hij voor zijn moeder zorgde, die erg vergeetachtig begon te worden. “Zijn moeder belde hem vaak in paniek op, over kleine, onbelangrijke zaken. Hij maakte zich erg zorgen, maar wist ook niet wat hij er mee aan moest. Hij is enig kind en zijn vader was al een tijdje geleden overleden.”
Zorg over uitval door ziekte
Freek had eigenlijk ook geen idee hoe aan dit aan moest pakken. Hij nam contact op met HR, want hij had het gevoel dat het voor Ton een behoorlijke belasting was. Hij was bang dat hij misschien binnenkort zou kunnen uitvallen door ziekte. “Ik weet dat we veel aandacht hebben voor verzuimpreventie, ik had dus het idee dat daar wel een oplossing mogelijk zou moeten zien, maar wist eigenlijk niet wat Zorggenoot kon betekenen.”
Veel tips en uitleg
Van HR begreep Freek dat hij gebruik kon maken van de site van Zorggenoot. Hij begon met de workshop video’s, om beter begrip te krijgen waar Ton tegen aan liep. “Vooral de uitleg over wat er op een mantelzorger afkomt was erg handig, daardoor snapte ik beter waar Ton mee te maken had.” Hij hoorde ook tips voor een gesprek over de situatie, die hij nog even nalas in een artikel dat daarover ging.
Goed gesprek
Ton werd vervolgens uitgenodigd voor een gesprek met Freek. Daarin bespraken ze zijn situatie. Ton vertelde dat zijn moeder met name in de ochtenden verward was, en dat het later op de dag beter werd. Samen bekeken ze Ton’s rooster en kwamen overeen dat Ton een uur later zou starten, zodat hij ’s ochtends tijd kon nemen om zijn moeder rustig te spreken en te helpen. Daarnaast wees Freek Ton op de Hulplijn van Zorggenoot. Zij konden Ton helpen om wat extra hulp te regelen die ingezet kon worden om zijn moeder te helpen.
Ton functioneert nu beter dan ooit. Wanneer er iets speelt met zijn moeder stemt hij dat met Freek goed af. Ton is erg blij met het begrip van Freek en zijn organisatie. Freek ziet dat hij niet meer bang hoeft te zijn dat Ton uitvalt. Ton gaat met plezier naar zijn werk en zorgt met plezier voor zijn moeder.
In gesprek over mantelzorg
Benieuwd naar de mogelijkheden om jouw organisatie (mantel)zorg vriendelijk te maken? Ontdek wat jij kunt doen, tijdens een gesprek met ons, zodat we je kunnen uitleggen wat er mogelijk is en wat andere bedrijven al voor hun medewerkers doen. Boek een demo op de website of bel onze Hulplijn op 085 401 68 67.
Neem contact op